Tiedote (valmiusryhmä, varhaiskasvatus, koulu, yli 70-vuotiaat, taukotuvat, tärkeät linkit)

Hailuodossa 18.3.2020 klo. 15:05

Poikkeusajan valmiusryhmä kokoontuu Hailuodossa päivittäin

Hailuodon kunnan valmiusryhmä toimii poikkeustilan aikana ja kokoontuu säännöllisesti miettimään ajankohtaisia ja akuutteja aiheita. Valmiusryhmä luo ohjeistuksia, linjauksia ja toimenpiteitä sekä toimii ennakoivasti. Valmiusryhmä tekee päätöksiä tiedotettavista asioista. Valmiusryhmän muodostavat Hailuodon kunnan johtoryhmän jäsenet, markkinoinnin – ja viestinnän asiantuntija, infektiohoitaja sekä kiinteistöpäällikkö. Tällä hetkellä valmiusryhmä valmistelee muun muassa erillistä infektiovastaanottoa sekä puhelinneuvontaa. Näistä tiedotetaan mahdollisimman pian.

Varhaiskasvatus ja koulun lähiopetus

Varhaiskasvatus sekä esiopetus pystytään turvaamaan Hailuodossa kaikille sitä tarvitseville. Hallituksen suositus on, että lasta hoidetaan kotona, jos siihen on mahdollisuus.

Lähiopetus Hailuodon koulussa pystytään turvaamaan kaikille niille lapsille, joiden vanhemmat työskentelevät yhteiskunnallisen toiminnan kannalta kriittisillä aloilla. Hailuodon kunta noudattaa Valtioneuvoston linjauksia kriittisten alojen määrittelystä. Lisäksi Valtioneuvoston linjausten mukaisesti järjestetään erityisen tuen päätöksen saaneiden oppilaiden lähiopetus sitä tarvitseville.

Kouluruokailu hallituksen suositusten mukaan

Kouluruokailuun ovat oikeutettuja ne lapset, jotka ovat lähiopetuksessa.

Päivähoitomaksut kunnanhallituksen käsittelyyn

Päivähoitomaksujen suorittamisesta päättävät kunnat. Hallitus suosittelee, ettei maksuja perittäisi tilanteissa, joissa lapsia hoidetaan kotona. Hailuodon kunta valmistelee päivähoitomaksuasiaa ensi viikolle kunnanhallituksen päätettäväksi Valtioneuvoston suositusten mukaisilla päätösesityksillä. Päätöksestä tiedotetaan ensi viikolla.

Yli 70-vuotiaat kuntalaiset

Valtioneuvoston toimintaohjeena yli 70-vuotiaat velvoitetaan pysymään erillään kontakteista muiden ihmisten kanssa mahdollisuuksien mukaan (karanteenia vastaavat olosuhteet), pois lukien kansanedustajat, valtiojohto ja kunnalliset luottamushenkilöt.

Jos ruokahuollon tai apteekkipalveluiden järjestäminen kotiin ei onnistu naapureiden tai läheisten toimesta, otathan yhteyttä virka-aikana palvelualuesihteerin numeroon 044 4973 522. Hailuodon kunta on perustamassa tukirinkiä ja asian etenemisestä tiedotetaan erikseen.

Taukotuvat suljetaan tänään

Hailuodon taukotuvat suljetaan tänään kaikelta käytöltä

Hailuodon kunnan tiedotuskanavat ja tärkeitä linkkejä

Hailuodon kunta tiedottaa ensisijaisesti poikkeusolojen käytännöistä kunnan nettisivujen etusivulla ajankohtaista -osiossa, Facebookissa sekä Twitterissä sekä kunnan työntekijöitä Intranetin kautta.

Koronatilanteen osalta suosittelemme seuraamaan THL:n verkkosivuja, Pohjois-Pohjanmaan sairaanhoitopiirin verkkosivuja sekä kunnan tiedotuskanavia, joita päivitetään aktiivisesti.

Hailuodon kunnan ohjeistus koronaviruksen varalle: